با نام خدا
آیه 128 سوره توبه
خانم دکتر منصوره رحمانی عضو هیات علمی بخش فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز
قطره ای از دریای وجود پیامبر رحمت حضرت ختمی مرتبت صلی الله علیه و آله از زبان قرآن کریم :
«لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ ( توبه: ۱۲۸)»
(به يقين، رسولى از خود شما بسويتان آمد كه مشقت شما بر او دشوار است؛ و اشتیاق شدیدی به هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است)
به باور «سدى» منظور از «من انفسکم» اين است كه: به يقين پيامبرى از خود شما انسان ها، و از شما مردم عرب زبان، و از فرزندان ابراهيم و اسماعيل، به سوى شما آمد.
حضرت صادق عليه السلام می فرماید: منظور از «من انفسکم» اين است كه آن حضرت با اينكه در ميان شما مردم ديده به جهان گشود و در روزگار جاهليت و تباهى جامعه به دنيا آمد، امّا از نظر نسب و ريشه و تبار پاك و پاكيزه بود و ناهنجارى هاى جاهليت، در خانه و خانواده و نسب پاك او اثر نگذاشت. چنانکه خود پيامبر صلوات الله علیه و آله می فرماید: پيوندهاى نادرست خانوادگى كه در جاهليت رواج داشت در خانه و خانواده ما نبود، از اينرو آن ناهنجارى ها در ولادت و رشد من اثر نداشته و وجود من به لطف خدا ثمره پيوند درست خانوادگى همچون ازدواج در اسلام است.
خدا بر مردم منّت مىگذارد كه پيامبری از جنس خودشان مبعوث می نماید که وضعيت ولادت، شرايط خانوادگى، زادگاه و اصل و نسب آن حضرت براى آنان روشن است و وی را در خردسالى و جوانى از نزديك ديدهاند و از راستى و درستكاريش آگاه شدهاند و از او كارى كه در خور شايستگان نيست، سراغ ندارند. بدین گونه بهتر و آسان تر به گفتار و پيام آسمانى اش دل می دهند و فرمان او را به جان و دل میپذيرند؛ چرا كه هيچ دليلى براى مخالفت نخواهند داشت. (مجمع البیان طبرسی، جلد 11، ترجمه علی کرمی : 6)
بعلاوه خداوند در آیات ابتدائی سوره توبه، به حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله امر می فرماید که تکالیف سختی را به مردم ابلاغ نماید و انجام این تکالیف فقط با توفیق و کرامت الهی میسر می گردد؛ از اینرو خداوند این سوره را ختم می کند به آنچه این تکالیف را آسان نماید و آن عبارت است از اینکه پیامبر صلوات الله علیه و آله از انسان هاست و هر عزت و شرافتی که در دنیا از آن اوست، شامل حال سایرین نیز میشود.
واژه «أنفس» در یک قرائت دیگر، که قرائت حضرت رسول الله صلوات الله علیه و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهاست به فتح فاء خوانده شده است در این صورت معنا آیه اینگونه میشود که او از بهترین و شریفترین شما انسانهاست (تفسیر کبیر ، فخر رازی، ج16 : 177 و 178)
«عزیز علیه ما عنتم» : پیامبری که از شما انسانهاست زيان و رنجى كه بر اثر حق ستيزى و شرك گرايى و ترك ايمان و تقوا گريبانگير شما مى گردد، بر او بسی دشوار و ناراحت كننده است به باور «كلبى» و «ضحّاك» منظور اين است كه: گناهانى كه شما به آنها دست مى يازيد، بر او بسیار ناگوار است. (مجمع البیان طبرسی، جلد 11، ترجمه علی کرمی : 6)
به باور برخی دیگر «ما عنتم» هم به معناى ضرر و هم به معناى هلاكت است و منظور این است که پيغمبرى از جنس خود شما مردم آمده كه از یکی اوصافش اين است كه از خسارت ديدن شما و از نابود شدنتان، ناراحت ميشود. (علامه طباطبایی، المیزان ، ج 9 : 28 ) در نهایت هر بدی که به ما انسانها برسد، بر پیامبر صلوات الله علیه و آله ناگوار و دشوار است اما آن بدی که در اولویت قرار دارد، عقاب الهی است و آن حضرت به رسالت رسیده است تا این بدی را دفع کنند. (تفسیر کبیر ، فخر رازی، ج16 : 178)
از اوصاف ديگر حضرت ختمی مرتبت صلوات الله علیه و آله اينكه او در خيرخواهى و نجات شما، چه مؤمن و چه غير مؤمن حريص است و نسبت به مؤمنين رئوف و رحيم است (علامه طباطبایی، المیزان ، ج 9 : 28 ) به باور برخی، دو واژه «رئوف» و «رحيم» به يك معنا آمده، و رأفت در حقيقت، شدت مهر و محبت است. امّا به باور برخی ديگر، منظور اين است كه آن حضرت نسبت به فرمانبرداران خداوند متعال و رعايت كنندگان حقوق الهی، پر مهر، و نسبت به گناهكاران بخشايشگر است. برخی نیز بر آنند كه او نسبت به خويشاوندان دلسوز و نسبت به دوستان، مهربان است. و برخی دیگر مي گويند او نسبت به كسانى كه او را ديده اند، رئوف و نسبت به كسانى كه او را نديده اند، مهربان است. يكى از دانشوران پيشين در مورد اين دو وصف آن حضرت در این آيه شريفه مى گويد: خداوند متعال بر هيچ يك از پيامبران خويش جز پيامبر گرامى اسلام، دو نام از نامهاى گرامى خود را در يك آيه و يك سخن نیاورده است؛ تنها در مورد آن حضرت است كه مى فرمايد: «بالمؤمنين رئوف رحيم» درست همان دو واژه گرانقدرى كه در مورد خود نیز به كار مى برد و مى فرمايد: «اِنّ الله بالنّاس لرئوف رحيم.»(حج، 65) به يقين خدا نسبت به مردم مهربان و بخشايشگر است. (مجمع البیان طبرسی، جلد 11، ترجمه علی کرمی : 6)
در نهایت می توان گفت این آیه، این اوصاف را بر می شمارد، تا بگوید: ای مردم پیامبری که دارای اوصاف مذکور است آيا باز هم جا دارد كه از او سرپيچى كنيد؟ نه ، بلكه سزاوار است كه از او اطاعت كنيد، چون او رسولى است كه قيام نكرده مگر با امر خدا، اطاعت كردن از او اطاعت خدا است ، آرى ، جا دارد به او نزديك شويد و با او انس بگيريد، چون او هم مثل خود شما بشر است ، پس بهر چه دعوت كرد، بپذيريد، و هر خيرخواهى كه نمود بكار ببنديد. (علامه طباطبایی، المیزان ، ج 9 : 28)
منابع :
-طباطبایی،سید محمد حسین، تفسیر المیزان، جلد9 (نسخه الکترونیکی)
-طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ،جلد 11، ترجمه علی کرمی، (نسخه الکترونیکی)
-فخر رازی، تفسیر کبیر، جلد 16، (نسخه الکترونیکی)
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.4)