بسم الله الرحمن الرحیم
وظیفه حضرت رسول (ص) در نقش رهبری
تفسیر آیه 199 سوره اعراف
خانم دکتر رحمانی عضو هیات علمی بخش فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه شیراز
خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ
ای پیامبر عفو را سرلوحه زندگی خود قرار ده، امر به معروف کن و از انسانهای جاهل اعراض کن (اعراف: 199)
«اخذ» چیزی، به معناى ملازمت و ترک نکردن آن چیز است پس اینکه فرمود: «خُذِ الْعَفْوَ» یعنی همواره بدىهاى اشخاصى که به تو بدى مى کنند، بپوشان و از حق انتقام که عقل اجتماعى براى بعضى بر بعضى دیگر تجویز مى کند، صرف نظر نما و هیچ وقت این رویه را ترک مکن. این چشم پوشى نسبت به بدیها، امری شخصی است و در مواردى که حق دیگران ضایع مىشود، عقل در آنجا عفو و اغماض را تجویز نمى کند، زیرا عفو در اینگونه موارد، وادار کردن مردم به گناه و مستلزم بی اثر شدن قوانین حافظ اجتماع است. (المیزان، ج 8 : 497) در روايت است كه وقتي اين آيه نازل شد، پيامبر صلوات الله علیه و آله وسلم، معناي آن را از جبرئيل پرسيد، گفت نميدانم، از خداوند سؤال ميكنم. هنگامي كه بازگشت، گفت:خداوند تورا امر ميكند كه كسي که به تو ظلم كرده، عفو كني و به كسي كه تو را محروم كرده است، عطا كني و به كسي كه از تو گسسته، نزديك شوي.(ترجمه مجمع البیان، ج 10: 144) آنگاه می فرماید مردم را به كارهاى نيك و آنچه عقل و خرد، شايسته مىشناسد و خداوند آن را نيك معرفى میکند، فرمان ده (تفسیر نمونه، ج 7: 83) خود امر کردن هم باید بنحو مطلوب باشد نه به نحو ناپسند .جمله « اعرض عن الجاهلین» دستور دیگرى است در مراعات مداراى با مردم، و این دستور بهترین و نزدیکترین راه است براى خنثى کردن نتایج جهل مردم و تقلیل فساد اعمالشان زیرا بکار نبستن این دستور و تلافى کردن جهل مردم، بیشتر مردم را به جهل و ادامه گمراهى وا مى دارد. (المیزان، ج 8 : 497)
منابع
-طباطبایی،سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، جلد8 (نسخه الکترونیکی)
-طبرسی، ابوعلی فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن ،جلد 10، ترجمه محمد بیستونی، (نسخه الکترونیکی)
-مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، جلد 7 ، (نسخه الکترونیکی)
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد . طراحی و پیاده سازی شده توسط : همایش نگار ( ویرایش 10.0.4)