:: مقدمه و اهداف
خداوند تبارک و تعالی، در آیهی 107سورهی مبارکهی انبیاء، رسول مکرم اسلام (صلیالله علیه و سلم) را رحمتی فراگیر و عام معرفی میکند که این رحمت شامل حال همه انسانها، اعم از مسلمان و غیرمسلمان میشود «وَ مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ»؛ یعنی وجود مقدس پیامبر (ص)، رحمتی برای همهی عالمیان و محور وحدت و هدایت همهی آزادیخواهان عالم است. از اینرو تأسی به آن حضرت بهعنوان اسوهی حسنه در همهی ابعاد فردی و اجتماعی زندگی، موجب سعادت دنیا و آخرت است.
براساس همین حقیقتِ روشن و مطابق با فطرت بشری است که گرایش به دین مبین اسلام، رشدی فراگیر و روزافزون داشته و دنیای استکبار را سراسیمه و به واکنش واداشته است؛ تاجاییکه امروزه، ریشهی اصلی تمام توهینهای سخیف و ناجوانمردانه به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) و مقدسات اسلامی را در ضعف و درماندگی دشمنان اسلام در برابر منطق قوی و مستدل آموزههای دینی اسلام میتوان جستوجو کرد؛ اما غافل از اینکه: يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ، آن گوهر گران چنان در جانهای زلال و پیراسته مینشیند که بدخواهی هیچ غباری نمیتواند میان او و دلهای شیفته و تابناک فاصله اندازد. از اینرو مقولهی دلانگیز هنر و رنگینی کلام، ساحتی است که آرزومند آن وجود گرامی است تا با پیوند با آن گوهر گران به تعالی و علو مقام برآید. اسلام دین مهر و فرهنگ و اندیشه است و از طلوع خورشید درخشان پیامبر خاتم حضرت محمد مصطفی (ص)، تحولی شگرف در تمدن بشری ایجاد کرده است. تمدنی که یک ضلع آن خرد است و ضلع دیگر وحی، سویی از آن قلم و کتاب است و دیگر سوی آن هنر. بی شک، از آغاز ظهور این تمدن عظیم، هنر اسلامی، جلوه هایی متنوع و رنگارنگ به ساحت فرزانگی و فرهنگ عرضه کرده و آنچنان که در تاریخچه ی تمدن و هنر بشری می توان دید، عرصه ی فرهنگ اسلامی، فضایی مبارک برای متعلقان خرد و هنر بوده است. اگر کلام وحی را سرآغاز هنر خوشنویسی اسلامی و گونه های متنوع آن بدانیم؛ به موازات آن نگارگری، تذهیب و کتاب آرایی جلوه ای دیگر از این هنر آسمانی را به رخ کشیده و معماری و هنرهای حجمی نیز به فراخور اندیشه های دینی در بیش از هزار سال اخیر از غرب اروپا (اندلس) تا غرب چین، از شمال آفریقا (مغرب) تا جنوب شرقی آسیا (اندونزی) را در نوردیده است. ادبیات اسلامی نیز در زبان های عربی، فارسی، ترکی، اردو و ... عطر باغستان گلهای معنوی را تا دوردست برده و در طول تاریخ میلیاردها مسلمان و غیرمسلمان را وام دار مرام و کلام محمدی (ص) کرده است. در قرن های اخیر، هنرهای نوظهور چون: هنرهای گرافیکی، هنرهای دیجیتال، عکاسی و دیگر شاخه های هنرهای تصویری نویدبخش دمیدن روحی دیگر در کالبد همواره زنده ی هنر اسلامی بوده است.
بر همین اساس دلدادگان حضرتشان در شهر هنر و شعر، شیراز مینو سرشت، آتش به اختیار، قدم در راه پی ریزی بنیاد جهانی محمد (ص) گذاشتند، تا آن نام نازنین را که اذان بر اذان بلند است، بر هفت گنبد گردون برآورند.
اهداف
اهداف
1- ترسیم اسلام ناب محمدی با زبان هنر و ادب
2- ایجاد بازدارندگی فرهنگی در برابر اسلام هراسی
3- شبکه سازی و ایجاد هم افزایی در میان ظرفیت های ادبی و هنری جهان
4- ایفای نقش اساتید دانشگاه به عنوان فرماندهان جنگ نرم در راستای نشر اسلام ناب محمدی (ص)
5- الهام بخشی هویت شهر شیراز در جایگاه سومین حرم اهل بیت
6- تثبیت جایگاه شیراز به عنوان قطب ادب و هنر
© کلیه حقوق این وب سایت محفوظ می باشد .